Lerarenpagina

Lerarenpagina

Doelgroep en tijd

Deze lessen zijn voor het eerste middelbaar A-stroom. De totale webquest duurt vier lesuren.

Projectmatig werken

In de eerste drie lessen ontdekken de leerlingen zelfstandig de onderwerpen fake news, cybperpesten en cybercriminaliteit. In de laatste moeten de leerlingen zelf een project uitwerken rond een thema dat hun aanspreekt. Hiervoor kunnen ze de lesinhoud van de vorige lessen gebruiken maar mogen ze ook gebruik maken van hun eigen creativiteit.

Leerplandoelen

LPD 2 De leerlingen onderbouwen een eigen mening over sociaal-maatschappelijke en economische feiten, thema's en trends met geldige argumenten die gebaseerd zijn op betrouwbare informatie.

LPD 8 De leerlingen beoordelen de mogelijkheden van mediagebruik en de risico's voor de lichamelijke en mentale gezondheid. 

LPD 11 De leerlingen beoordelen de veiligheid, risico's en kosten verbonden aan het gebruik van betaalmiddelen en verkoopkanalen met aandacht voor preventie van bedrog en fraude. 

Les 1: Fake news

Lesdoelen in functie van LPD 2

De leerlingen leggen uit waarom mensen fake news geloven.

De leerlingen leggen uit hoe je fake news kan herkennen.

De leerlingen herkennen fake news en beargumenteren waarom het over fake news gaat.

Didactische aanpak

De leerlingen zien een fake filmpje over de Queen, daarna bepalen ze aan de hand van voorkennis of het fake is.

Daarna zien de leerlingen een filmpje over waarom iemand fake news verspreidt. Daarna maken ze een mindmap over het filmpje.

Hierna krijgen de leerlingen een schema om fake news te herkennen. Daarna bepalen de leerlingen welk van de 3 gegeven artikels fake is. Hierna maken ze zelf een fake artikel. De leerkracht geeft dit door aan een andere leerling, die moet bepalen welk artikel fake is.

Op het einde van de les worden de leerlingen gevraagd om een mindmap te maken over de les. Dit kunnen ze gebruiken voor het eindproject.

Les 2: Cybercriminaliteit

Lesdoelen in functie van LPD 11

De leerlingen herkennen phishing via mail en op een website en beargumenteren dit ook.

De leerlingen leggen uit wat een goed wachtwoord is.

Didactische aanpak

De leerlingen zien een phishing sms, daarna bepalen ze aan de hand van voorkennis of ze de sms vertrouwen. 

De leerlingen zien een filmpje over wat phishing is.

Daarna komen de leerlingen te weten via een Thinglink hoe je phishing kan ontdekken op een website. De leerlingen geven tips aan een vriend hoe je phishing op een website kan ontdekken.

Daarna komen de leerlingen te weten via een Thinglink hoe je phishing kan ontdekken bij een mail. De leerlingen geven tips aan een vriend hoe je phishing bij een mail kan ontdekken. 

De leerlingen komen via een filmpje te weten wat een goed wachtwoord is, ze oefenen dit in via een Educaplay.

Op het einde van de les worden de leerlingen gevraagd om een mindmap te maken over de les. Dit kunnen ze gebruiken voor het eindproject. 

Les 3: Cyberpesten

Lesdoelen in functie van LPD 8

De leerlingen bepalen of het in een situatie gaat om plagen, pesten of cyberpesten en beargumenteren dit.

De leerlingen leggen de motivaties uit waarom iemand begint met pesten.

De leerlingen leggen de gevolgen van pesten voor de gepeste persoon.

De leerlingen leggen uit wat de organisaties Awel en Watwat voor hun kunnen doen bij cyberpesten.

Didactische aanpak

Het thema wordt ingeleid door een cartoon waarbij de leerlingen kennismaken met het onderwerp.

De leerlingen komen te weten wat het verschil is tussen plagen, pesten en cyberpesten, hierover maken de leerlingen een oefening via Educaplay.

De leerlingen maken zelf een keuze of ze meer willen weten over het gedrag van de pester of dat van de gepeste leerling.

Als de leerling kiezen voor de pester: Leerlingen lezen een website over pesters en lossen daarbij vragen op. Daarna vatten ze de website kort samen in een Padlet. Via een andere Padlet komen ze meer te weten over de gepeste leerlingen.

Als de leerlingen kiezen voor de gepeste leerling: Leerlingen krijgen een filmpje te zien, tijdens het filmpje beantwoorden de leerlingen vragen. Daarna vatten ze het artikel kort samen in een Padlet. Via een andere Padlet komen ze meer te weten over de pesters.

Hierna krijgen ze twee websites aangeboden: Awel en Watwat. Via de websites komen ze te weten hoe je kan omgaan met cyberpesten. Aan de hand van de sites geven ze raad aan een slachtoffer van cyberpesten.

Op het einde van de les worden de leerlingen gevraagd om een mindmap te maken over de les. Dit kunnen ze gebruiken voor het eindproject.  

Les 4: eindopdracht

Lesdoelen in functie van LPD 2, LPD 8 en LPD 11

De leerlingen maken een preventie instrument in verband met cyberveiligheid.

Didactische aanpak

De leerlingen maken via een stappenplan een preventievideo of een preventieaffiche over één van de lesonderwerpen.



Lespakket cyberveiligheid - mens en samenleving - Robbe Meyntjens
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin